De dans van de drummers
De toneelleerlingen van JTS Maitta dit voorjaar mee aan een bijzonder project. Samen met de slagwerkleerlingen van muziekvereniging BMOL uit Kortenhoef spelen ze Dans van de Drummers, een muziektheaterstuk gebaseerd op het gelijknamige boek van Hans Hagen. Tijdens een aantal oefenzondagen spelen de leerlingen niet alleen toneel, maar maken ze ook kennis met Afrikaans slagwerk, zingen en dansen.
Het idee voor dit project ontstond ruim een jaar geleden, toen bleek dat zowel Maitta als Victor Oskam (slagwerk-docent bij BMOL) op bezig waren met de vraag hoe je kinderen kennis kunt laten maken met meer dan alleen hun eigen muziek -of toneelspel.
Afrikaanse muziek bleek hiervoor een prachtig aanknopingspunt. Muziek als aparte activiteit, dat bestaat eigenlijk niet in Afrika. Je gaat daar bijvoorbeeld niet naar een concert in een speciale zaal, zoals we dat hier gewend zijn. Muziek, dans, klappen, trommelen, improviseren, spel, toneel en verhalen vertellen zijn in West-Afrika een nauw verweven deel van het dagelijks leven. Een prachtig thema om met de kinderen hier te onderzoeken en uit te werken.
Maitta, Victor, Corrie en Maaike hebben dit idee verder handen en voeten gegeven: de afgelopen maanden hebben ze plannen gemaakt, subsidies aangevraagd, concertlocaties geregeld, een script en muziek ontwikkeld. Inmiddels zijn de repetities begonnen en terwijl het buiten vroor dat het kraakte, heeft op 11 januari de eerste oefendag plaats-gevonden. Menig schaatser heeft verwonderd door het raam van het Akkoord gekeken toen 24 toneel- en slagwerk-leerlingen samen bezig waren met het standbeeldenspel, Afrikaans dansen op de Ferer, en natuurlijk met z'n allen djembe spelen.
Later in het project zullen we gaan repeteren met Lamin Kouyate, een West-Afrikaanse griot, iemand die de tradities, normen en waarden van zijn volk bewaakt en doorgeeft door middel van muziek en verhalen vertellen. Hij begeleidt de slagwerkers en toneelspelers op kora, een West-Afrikaanse harp. Ook zullen de leerlingen een workshop krijgen over de Afrikaanse vertelkunst van Angele Jorna en zullen ze Hans Hagen ontvangen, die zal gaan vertellen over het ontstaan van zijn boek De dans van de drummers.
Lees meer over de
totstandkoming >
Adviescommissie
Amateurkunst 2010
Projectvoorstel
De wereld aan je voeten
Informatie voor leerlingen
Nieuwsbrief De hoge noot
Projectsamenvatting
Voorstelling in ‘De Dobber’ in Kortenhoef op 24 en 25 april
<
>
Reactie:
De kinderen en ik hebben gisteren genoten. Net zoveel als de kinderen op het toneel! Wat waren ze goed zeg. De percussie was erg goed en de stukken waren mooi van compositie. Het toneelspel was inventief dus alle lof voor de bedenkers, makers en de uitvoerders.
Voorstelling tijdens ‘Passie – Dag van de amateurkunst’ op 30 mei
<
>
Workshop met Hans Hagen op 14 februari
<
>
We gaan kennis maken met Hans Hagen, de schrijver van het boek ‘Dans van de drummer’. We gaan hem vragen welke technieken hij gebruikte om werkelijkheid naar vertelling om te zetten. Hans heeft immers verschillende reizen naar Afrika gemaakt en zo was hij op het idee van dit boek gekomen. We zullen, voordat we hem gaan ontmoeten, een vragenlijst opstellen. Aan de hand hiervan kan hij dan vertellen over hemzelf en zal er een gesprek zijn over de geboorte van het boek, de ervaringen van Hans in Afrika en de werkzaamheden die hij daar verrichtte, het gebruik van taal en klank in het boek en het verwerken van autobiografisch of waargebeurd materiaal.
Later zullen we wat we van hem en angele geleerd hebben, gaan verwerken in onze eigen voorstelling!
Workshop met Angele Jorna op 7 februari
<
>
Angèle Jorna is een echte verhalen-vertelster en heeft veel ervaring op het gebied van theater maken in Afrika:
‘Afrika is de bakermat van vele, vele verhalen. Verhalen in Afrika en waar niet, hebben altijd een functie gehad in de opvoeding. Het helpt bij het vormen van je mening over iets, het ontwikkelen van waarden en normen, het verklaren van het onbekende, maar ook de fantasieontwikkeling, het saamhorigheidsgevoel, de groepsvorming, het luisteren, het concentratievermogen en ook bijvoorbeeld de mogelijkheid tot identificatie. Je kunt van al deze verhalen iets leren.
En iets dat je leert met een lach komt veel beter binnen en blijft beter hangen en dat werkt vooral bij verhalen die je zijn verteld. Er is dan ook een lange orale traditie in Afrika.
In de workshop gaan we in het kort met een aantal Afrikaanse verteltechnieken aan de slag. Vaak worden allerlei personages uit het verhaal ‘groot’ uitgespeeld, speelt de verteller vele rollen. Het publiek bemoeit zich vaak met het verhaal en reageert ook vaak: er is dus veel interactie tussen de verteller en het publiek. Ik heb een aantal Anansi verhalen meegenomen en we gaan met elkaar kijken en luisteren hoe je deze verhalen op verschillende manieren kunt vertellen en verbeelden’.